کد مطلب:28459
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:28
ظواهر چه نقشي در رسيدن به روح و گوهر دين دارند؟
) اين كه «فهميدن و رسيدن به روح و گوهر دين مهم است» مطلب درستي مي باشد؛ اما اين گزاره كه «ظواهر چندان نقشي ندارد» باطل و بي اساس است؛ زيرا: اولاً راه رسيدن به گوهر و روح دين چيست؟ آيا راهي غير از همين احكام ظاهري وجود دارد؟ به عبارت ديگر روح و جان دين در كالبد همين احكام شريعت است و سرا و لب ا دين در متن همين قشر و صدف است. ازاين رو گوهر خود را با همين صدف ها از ما خواسته است و اجازه كنار نهادن احكام ظاهري شريعت را به كسي نداده است. مگر پيامبر(ص) و ائمه(ع) روح دين را در نيافته بودند كه اين همه به احكام الهي پاي بندي و تقيد نشان مي دادند؟ از همين رو است كه همه عارفان برجسته و فيلسوفان اسلامي بر حفظ شريعت در عين تلاش براي راه يابي به ژرفاي دين به جد تأكيد واصرار مي ورزيدند و برعكس شريعت گريزي و شريعت زدايي تنها توسط انسان هايي مسؤوليت گريز (مانند برخي از صوفي نمايان و درويش مسلكان) تبليغ و ترويج مي شد. ثانياً دين گوهر خود را با همين صدف ها و احكام ظاهري اش از ما خواسته است و اجازه كوچكترين تخطي از احكام شريعت را به كسي حتي به پيامبر(ص) و اولياي بزرگ الهي نداده است. بنابراين چگونه مي توان با مبارزه با هنجارهاي ديني به روح آن راه يافت؟ ثالثاً بالاخره مسأله تعبد و بندگي چه مي شود؟ اگر واقعاً ما بنده خدا هستيم بنابراين لزوماً بايد براساس شريعت الهي عمل كنيم وگرنه صرف تنظيم رابطه و عبادت دلبخواهي را شيطان نيز پذيرفت ولي خداوند او را طرد كرد و از او مي خواست كه به آنچه امر كرده است گردن گذارد چه اساساً ركن اوليه بندگي آن است كه بنده خواست و مطلوب «رب» را بر هواي خويش مقدم بدارد وگرنه بندگي نفس است نه بندگي رب ا. متأسفانه مشكل گريز از بندگي در قرون اخير در جهان غرب پا گرفت واكنون به گونه اي التقاطي در جامعه ما نيز ترويج و تبليغ مي شود. د ) در پايان شايان ذكر است كه همه انديشه هايي كه نقل كرده ايد ناشي از اين است كه بشر در طول تاريخ ارزش تكاليف الهي را به درستي نشناخته و گاهي براي گريز از آن به تئوريزه كردن شريعت زدايي مي پردازد و راه درمان مسأله آن است كه ارزش تكليف روشن شود و معلوم شود كه تكليف «تشريف» است؛ همان طور كه سيدبن طاووس براي رسيدن به آن جشن گرفت.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.